Najnowszy bolid jest już piątą konstrukcją w dorobku zespołu AGH Racing. Prace nad ekologiczną maszyną rozpoczęli dwa lata temu od zaprojektowania napędu elektrycznego. Faza wykonawcza projektu trwała przez ostatnie cztery miesiące. Studenci nazwali pojazd imieniem Stanisław, na cześć patrona Akademii Górniczo-Hutniczej, Stanisława Staszica.

Stanisław, to bolid o mocy szczytowej do 100 kW, osiągający prędkość 100 km/h w 4,5 sekundy. Maszyna zasilana jest przez blisko 1000 ogniw litowo-jonowych. Dodatkowo konstrukcja wyposażona jest w układ chłodzenia wodą zaprojektowany i wykonany przez członków zespołu AGH Racing. Do wykonania układu użyto kompozytu, który przy wzroście temperatury zmienia swoje właściwości oddawania ciepła do otoczenia. Dzięki temu maksymalna temperatura silnika wyniesie 60oC. W bolidzie zastosowano również system odzyskiwania energii podczas hamowania na wzór rozwiązania stosowanego
w Formule 1. Poszycie bolidu, które studenci zaprojektowali i wykonali samodzielnie, zbudowane jest z nowoczesnego i ekologicznego kompozytu lnianego. Polfill wsparł inicjatywę przekazując młodym miłośnikom motoryzacji produkty ze swojej oferty niezbędne do dokonania ostatnich estetycznych szlifów m.in. szpachlówkę plastic, lekką i natryskową. Lerg podarował na ten cel żywicę fenolową.

Studenci AGH skonstruowali pierwszy pojazd wyścigowy w AGH w 2012 roku. Od tego czasu zespół AGH Racing powiększył się do ponad 60 osób pracujących w kilku sekcjach. Studenci AGH dzięki działalności w zespole konstruktorów przygotowują swoje prace dyplomowe i zaliczeniowe. Współpraca z firmami z sektora motoryzacji procentuje natomiast cennym doświadczeniem dla młodych inżynierów, którzy ze sporym bagażem doświadczeń płynnie wchodzą na rynek pracy.

 

fot. Sabina Szkarłat / fot. PawelCegielski.pl /fot. Maciej Talar KSAF AGH

Więcej na temat zespołu AGH Racing możecie Państwo przeczytać pod adresem: www.racing.agh.edu.pl.

Najnowsze artykuły
27 listopada 2024
Pierwsze warsztaty entomologiczne dla dzieci w Stobiernej
8 listopada 2024
Świadomość perspektyw zawodowych, czyli młodzież szkolna w Lerg